10 juni 2020

Zorgen groot voor Arnhemse sportorganisaties door coronacrisis

Zes op de tien sportorganisaties in Arnhem maakt zich ernstige zorgen over de gevolgen van de coronacrisis voor de sportorganisatie. Dat blijkt uit onderzoek van de Arnhemse Sport Federatie onder de 170 Arnhemse sportaanbieders.

De sportorganisaties maken zich vooral zorgen op financieel gebied. Bij de commerciële sportaanbieders maakt acht op de tien zich (ernstige) zorgen terwijl het bij de sportverenigingen om 44 procent gaat. Tijdens het invullen van de vragenlijst in april bestond voor de sportorganisaties nog veel onduidelijkheid over de duur en inhoud van de maatregelen ter bestrijding van het coronavirus.

Lees hier het volledige onderzoek onder Arnhemse sportorganisaties

De maatregelen rondom corona raken de binnensport en de commerciële sport het hardst. Milos Bunda, voorzitter van turnvereniging ACGV en Stichting Gym&Turnen Arnhem: "Voor turnen en gym heb je toestellen en matten nodig, waarmee je een veilige situatie creëert. Maar onze zalen zijn dicht, al heel lang. Waar je in andere gemeenten ziet dat het materiaal buiten mag worden gebruikt náást de gymzaal, mag dat in Arnhem niet."

"Druppel op een gloeiende plaat"

"Contributies hebben we direct op nul gezet, en alle lesgevers doorbetaald. Onze gederfde inkomsten zijn hoog. De vooruitzichten dat er op 1 juli weer binnen gesport mag worden is een druppel op een gloeiende plaat. Twee weken later start de zomervakantie en is ons seizoen afgelopen. En onder welke voorwaarden? Wordt het een vast getal aan sporters dat binnen mag zijn of is er ruimte voor nuance. Dat ook gekeken wordt naar de leeftijd van sporters. Want de meeste sporters van ons zijn onder de twaalf. Als je binnen met maar een paar sporters mag zijn, dan kost het meer dan het oplevert. Dat houdt geen enkele club vol."

"Je wordt lid om te sporten"

Dennis Gerritzen, verantwoordelijk voor Marketing & Communicatie en Communitybeheer van Arnhemse sportschool Indoor Action: "Wat zijn de opties die we hebben? Wat meteen duidelijk werd, is dat dichtblijven tot 1 september geen optie was. Niet voor ons en niet voor onze leden. Je wordt lid om te sporten."

"Na een check met het RIVM zijn we daarom voor een alternatief gegaan. Op de parkeerplaats wordt gesport en lesgegeven onder een tentdak. Die eerste dagen daar maakten indruk. Tranen waren er omdat mensen blij zijn om elkaar weer te zien, om trainers te zien. Het gevoel van een groep. Het grootste deel van onze leden heeft doorbetaald. Wat fantastisch is. En het is van belang dat er betaald blijft worden, dus moeten we aanbieden. Kijken of er meer mogelijkheden zijn om op te schalen. Ook voor 1 juli."

"Iedereen veilig, dat is ons uitgangspunt"

Noud Hooyman, voorzitter van de Arnhemse voetbalvereniging VDZ: "Er wordt weer gevoetbald. Dat is het goede nieuws. Tot die tijd hebben we alles gedaan wat gevraagd werd. Iedereen veilig, dat was ons uitgangspunt. Net als solidariteit en het bij elkaar houden van de leden. Grote uitgaven uitgesteld, de gemeente heeft de huur opgeschort en we hebben de steunaanvraag gekregen. Zo spelen we quitte.

Nu zetten we alles op alles om het nieuwe seizoen goed te beginnen. Met onze leden. Dat dan de competitie weer mag beginnen, dat is wel de hoop. Maar zelfs zonder competitie verwacht ik dat onze leden solidair zijn. Erbij blijven, samen spelen. Dat zag je toen er weer getraind mocht worden, het leken wel koeien die weer in de wei mochten. Iedereen wilde gewoon voetballen."

Neem voor meer informatie contact op met Eric van der Veen, voorzitter Arnhemse Sport Federatie